کتابخانه شهیدباهنرنصرت آباد

مشخصات بلاگ

کسی که با کتاب ها خود را ارامش دهد هیچ ارامشی را از دست نداده است


کتابخانه عمومی شهیدباهنر،در سال 1376با مساحت 360متر مربع تاسیس شده است در حال حاضرزیر نظر نهادکتابخانه های عمومی کشورمشغول به فعالیت است ،
تمدید تلفنی کتابها همه روزه از ساعت 7:30 الی14:0امکان پذیر خواهد بود
مدت امانت کتابهای کتابخانه ۱۴ روز می باشد.




آدرس کتابخانه شهیدباهنر:
نصرت آبادخیابان امام خمینی3شماره تماس کتابخانه 05433581090
ساعات کاری:7:30الی 14
---------------------------------------------
---------------------------------------------
شرایط عضویت در کتابخانه :ا-قطعه عکس 2-ارائه کارت شناسایی معتبر 3-عضویت رایگان می باشد4-تکمیل فرم ثبت نام

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

مهدی رمضانی تأکید کرد؛ تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیر/ ماهیت برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از آمارسازی به دور است معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ماهیت و هدف برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از هرگونه آمارسازی و ارائه اعداد و ارقام غیر واقعی به دور است و هیچ گاه اجازه نمی‌دهیم شبهه‌ای به ساحت این جشنواره وارد شود.

رمضانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی طی گفت‌وگویی درباره روند برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: رسالت و مبنای اصلی جشنواره کتابخوانی رضوی ترویج کتاب و کتابخوانی مبتنی بر سیره ائمه بزرگوار و حضرت امام رضا علیه السلام است و برای اینکه این فضا ایجاد شود و گسترش پیدا کند، بدنه اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال همراهی و حمایت این حرکت است که الحمدالله فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه با دستاوردهای بسیار خوب و بعضا منحصر به فردی نیز همراه بوده است.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به مهلت شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بر اساس فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۲۸ خرداد ماه به عنوان پایان مهلت شرکت و ارسال آثار به این جشنواره اعلام شده بود؛ اما بر اساس درخواست‌های مستند مکرر از سوی کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها، مدیران کل نهاد، مسئولان استانی و برخی دستگاه‌های شرکت کننده در جشنواره، دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی مهلت شرکت در این جشنواره را تمدید کرد. به همین دلیل بخش الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیرماه تمدید شده و پس از این تاریخ سامانه جشنواره به صورت خودکار غیرفعال خواهد شد.

وی افزود: در بخش مکتوب نیز دبیرخانه‌های استانی موظف هستند تا ۱۰ تیرماه آثار مکتوب جمع‌آوری شده (شامل پاسخنامه‌ها و نقاشی‌ها) را بر اساس فرایند ابلاغ شده به استان‌ها، به دبیرخانه مرکزی جشنواره تحویل دهند. ۱۰ تیرماه آخرین روزی است که این آثار توسط دبیرخانه تحویل گرفته خواهد شد و طبیعتا چون یک فرآیند تخصصی برای قرنطینه و خوانش و بررسی آثار وجود دارد، آثاری که بعد از تاریخ مقرر به دبیرخانه برسد، عملا از دور این فرآیند خارج خواهند شد که تبعات این خروج هم بر عهده استان‌ها خواهد بود.

رمضانی با اشاره به مشارکت چشمگیر هموطنان در بخش الکترونیک جشنواره تصریح کرد: این جشنواره با رشد چشمگیری در بخش الکترونیک خود همراه بوده و امیدواریم بتوانیم در سال های آینده کل جشنواره را بر پایه الکترونیک برگزار کنیم و بخش مکتوب را محدود به نقاشی و حوزه کودک کنیم.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی در ادامه با تأکید بر میزان رشد مشارکت در بخش پویش مجازی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به دوره گذشته گفت: رشد میزان مشارکت در بخش پویش مجازی این دوره در مجموع نشان دهنده این است که مجموعه کتابداران، مدیران استانی و دست اندرکاران جشنواره این کار را  یک کار مقدس و منسوب به حضرت امام رضا(ع) و ائمه می‌دانند و فراتر از یک کار اداری و حتی فرهنگی به آن نگاه می‌کنند. بدون شک ظرفیت‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد و حتما این پایان راه نیست. به همین دلیل از عزیزان در دبیرخانه مرکزی، اداره کل فرهنگی نهاد، دبیرخانه‌های استانی، ادارات کل استانی، کارشناسان فرهنگی، معاونین مدیرکل و مخصوصا کتابداران که پرچمدار اصلی این جشنواره هستند تشکر کنم.

وی افزود:‌ از کتابداران دعوت می‌کنم در فرصت باقی مانده اگر برایشان امکان فعالیت بیشتر فراهم است، از این عرصه غافل نشوند چرا که اگر بتوانیم یک نفر بیشتر را در چارچوب این جشنواره با مطالعه کتاب و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) همراه کنیم، هم یک اقدام مهم فرهنگی را شکل دادیم و هم یک فریضه معنوی را انجام داده ایم.

تلاش ویژه کارکنان و عدم اتکا به اعداد و ارقام در جشنواره

وی با اشاره به اهتمام کارکنان و کتابداران نهاد در برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ادامه داد: دبیرخانه مرکزی جشنواره در ستاد نهاد، دبیرخانه‌های استانی، کتابداران و کارشناسان عزیز در سراسر کشور وظیفه دارند و مأمور هستند که برای ترویج، گسترش و تعمیق این جشنواره تلاش کنند. اگرچه ممکن است این ترویج لزوما منجر به مشارکت نشود، اما همین که برگزاری جشنواره، موضوعات و آثار انتخاب شده برای این جشنواره معرفی و تبلیغ ‌شود، بدون شک تأثیر خود را خواهد گذاشت و زمینه‌ساز اتفاقات بعدی خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد تأکید کرد: بر این اساس هدف ما در چنین حرکت و رویدادی، رسیدن به اعداد و ارقام بالا در میزان شرکت کنندگان نیست؛ هدف ما این نیست که با اعداد و ارقام میزان مشارکت، پربار بودن این جشنواره را نشان دهیم. در واقع اعداد و ارقام به تنهایی اصالت ندارند و تنها به عنوان معیار و بهانه‌ای برای سنجش تلاش صورت گرفته و ضریب نفوذ این جشنواره در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روند گسترش موضوع و حفظ سطح کیفی منابع جشنواره

رمضانی سطح کیفی آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که موضوع این جشنواره یک موضوع ثابت است که در هر دوره، کتاب‌هایی متفاوت و جدید به عنوان منابع آن معرفی می‌شود، طبیعتا و منطقا با افزایش سن جشنواره، کیفیت آثار معرفی شده در آن نیز باید کاهش یابد؛ اما با تلاش دوستان و پویایی نشر در حوزه آثار مرتبط با موضوع جشنواره و همچنین ظرفیت عظیم حضرات معصومین(ع) برای تولید آثار مکتوب جدید، آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره به اذعان بسیاری از کارشناسان، در سطح مطلوبی به لحاظ کیفی قرار دارد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها وکتابخوانی نهاد در ادامه با اشاره به اضافه شدن آثار مرتبط با سیره حضرت معصومه(س) و حضرت شاه چراغ(ع) در دوره گذشته این جشنواره گفت: از آنجا که یکی از رسالت‌های ما در این حرکت و رویداد فرهنگی، گسترش معارف اهل بیت (ع) است، تصمیم گرفتیم در ادامه این روند، علاوه بر موضوعات اضافه شده در دوره گذشته، نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را به نام نهمین امام معصوم مزین کنیم که بر این اساس در این دوره آثار مرتبط با زندگی و سیره حضرت امام جواد(ع) نیز به موضوعات این جشنواره اضافه شد و در دوره‌های بعد نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

رصد مستمر فعالیت‌ها و مقابله با هرگونه آمارسازی در جشنواره

وی با تأکید بر حساسیت ویژه نهاد در رصد و کنترل روند اجرایی جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: ماهیت و اهداف برگزاری این جشنواره از هرگونه آمارسازی و ارائه اعداد و ارقام غیر واقعی به دور است و هیچ گاه اجازه نخواهیم داد که شبهه‌ای به ساحت این جشنواره وارد شود. به طوری که پس از رصد و کنترل‌های صورت گرفته از فعالیت کتابخانه‌های سراسر کشور در این زمینه، این استنباط ایجاد شد که برخی نفرات شرکت کننده از سوی تعداد معدودی از کتابخانه‌ها در این جشنواره، نفرات واقعی نبودند؛ بر این اساس بلافاصله با تصمیم دبیرخانه جشنواره، این کتابخانه‌ها از رقابت در جشنواره کتابخوانی رضوی خارج شدند و اعداد شرکت کنندگان این کتابخانه‌ها نیز از جشنواره حذف شدند.

رمضانی افزود: البته همه این ملاحظات و نظارت‌ها از وظیفه کتابداران، کارشناسان و مدیران کل استانی برای تلاش هرچه بیشتر نسبت به تعمیق و گسترش جشنواره کتابخوانی رضوی در منطقه خود کم نمی‌کند و همه این عزیزان وظیفه دارند برای  گسترش دامنه مخاطبان جشنواره، تأثیرگذاری عمیق جشنواره و حرکت رو به رشد آن تلاش کنند.

معاون کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را برای رصد جزء به جزء مراحل جشنواره بکار بسته‌ایم، اما با این حال از همه عزیزان در همه سطوح و همه شئون دعوت می‌کنیم که اگر نقدی به مراحل جشنواره و روند اجرایی آن دارند به ما اعلام کنند؛ ما پذیرای نقدها هستیم تا بتوانیم با برطرف کردن مشکلات احتمالی، این جشنواره را در حرکت رو به رشد خود هدایت کنیم. تلاش ما در طراحی جشنواره، اصلاح و اضافه کردن بخش‌هایی از آن نیز این است که بتوانیم شادابی جشنواره را حفظ کنیم و بر دامنه مخاطبان آن بیافزاییم.

  • مریم ناصریه

 

  • مؤلف: نورالدین مقصودی
  • ناشر: دانشگاه پیام نور
  • نوبت چاپ: ششم
  • سال نشر: 1376
  • تعداد صفحه: 201
     
کلیله و دمنه نثری مصنوع دارد و بازنگری وشرح آن نیازمند دقت و حوصله ویژه است. چون متن اصلی کتاب از زمره متون کهن  است‌، بدیهی است که بدون توضیح و شرح نکات و مشکلات ،متن برای دانشجویان از رسایی و روانی لازم برخوردار نخواهد بود. نثر شارح در شرح نکات و مشکلات، رسا و روان است . قواعد ویرایش و نگارش نیز در بخش توضیحات رعایت شده است.
اثر حاضر ایرادات‌ چندی دارد که‌ درتجدید چاپ آن باید به این نکات توجه کرد:
1.  گردآورنده در این کتاب اهداف مرحله‌ای درس را در هر فصل و‌همچنین در‌کل کتاب تبیین‌کرده‌؛ اما کتاب را تقریبا بر اساس گزینشی نامنسجم گردآوری کرده است،یعنی کتاب فصل بندی علمی‌ندارد و‌در‌گزینش‌باب‌های کلیله‌ودمنه و حکایات مربوط، هیچ‌گونه نظم و ترتیب مشخصی را معیار قرار نداده است؛
2.   حجم اثر با تعداد واحدهای درسی تناسب چندانی ندارد، بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از کتاب، در روند گزینش گرد آورنده محترم حذف شده و حجم کتاب کمتر از سر فصل‌های‌تعیین شده درس است؛
3.  گزینشگر محترم تنها بخش توضیحات و خودآزمایی‌ها‌را بر کتاب افزوده است . امادر توضیحات هیچ‌ خلاقیت و نوآوری‌ای دیده نمی‌شود و تنها به توضیح لفظی و صوری برخی لغات و عبارات و تعبیرات بسنده شده است؛
4.  جای طرح بحث‌های مقدماتی، جمع‌بندی نهایی، نمودار، جدول، آمار و تصویر‌در‌کتاب خالی‌است و نقص کتاب در این باره احساس می شود. به علاوه برای تفهیم مطالب از ابزارهای جدید در قالب مقدمه، تحشیه، پاورقی و پی نوشت نیزاستفاده نشده است؛
5.   در تنظیم خودآزمایی‌ها نیز‌اصول‌طراحی‌پرسش‌های‌گزینه‌ای‌رعایت‌نشده‌است.
6.   در کتاب از ذکر منابع و مآخذ خودداری شده و در توضیح لغات و تعبیرات سند یا منابع مربوط ذکر نشده است؛
7.  کتاب‌‌به‌چاپ‌ششم‌رسیده،‌اما‌به‌رغم‌کاستی‌های‌‌‌‌چاپ‌های‌‌قبل‌،‌اعم‌ از اغلاط تایپی، ناکافی یا مختصر بودن توضیحات، نداشتن منابع و مراجع و... در این چاپ هیچ تغییری نکرده و موارد مذکور اصلاح نشده باقی مانده است. دست کم ناشر و مؤلف می‌توانند در حد غلط‌نامه آخر کتاب اقدام به اصلاح اغلاط کنند؛
8.   حروف چینی‌و‌صفحه آرایی کتاب‌شکل‌ زیبایی ندارد.
  • مریم ناصریه



https://imgurl.ir/uploads/q71794_.jpg

  • مریم ناصریه

خلاصه داستان شازده کوچولو / نوشتۀ آنتوان دو سنت اگزوپری

خلاصه داستان شازده کوچولو / نوشتۀ آنتوان دو سنت اگزوپری

ادبیات اقلیت ـ خلاصه داستان شازده کوچولو نوشتۀ آنتوان سنت اگزوپری به این شرح است:

کتاب شازده‌کوچولو از زبان خلبانی روایت می‌شود که هواپیمایش در یکی از صحراهای دوردست آفریقا خراب شده است و آن‌جا با موجود کوچک عجیبی آشنا می‌شود: شازده‌کوچولو. که از سیاره‌ای دوردست به زمین آمده است. شازده‌کوچولو بسیار کنجکاو و دوست‌داشتنی است و در ضمن این‌که سؤالاتش را از خلبان می‌پرسد و با او حرف می‌زند، ماجرای سفرش را نیز برای او تعریف می‌کند:

او از سیارۀ بسیار کوچکی آمده است که در آن تنها زندگی می‌کرده است. روزی متوجه روییدنِ گل زیبایی در سیاره‌اش می‌شود و بعد از بگومگویی که با گلش می‌کند، قصد می‌کند که سیاره‌اش را ترک کند. او سفرش را آغاز می‌کند و به سیارات مختلفی می‌رود که زمین، آخرین آن‌هاست.

در سیارۀ اول یک پادشاه زندگی می‌کند که به دنبال یک رعیت است و از شازده‌کوچولو می‌خواهد رعیت او باشد؛ سیارۀ دوم خانۀ مردی خودپسند است که دوست دارد شازده‌کوچولو ستایش‌گر او باشد؛ سیارۀ سوم جایگاه می‌خواره‌ای است که مدام می‌خورد تا می‌خواره بودنش را فراموش کند؛ در سیارۀ چهارم تاجری زندگی می‌کند که مدام در حال شمردن و تملک چیزها، همۀ چیزها حتا ستارگان و سیاره‌هاست و درگیر عدد و رقم است؛ در سیارۀ پنجم شازده‌کوچولو به فانوس‌بانی برمی‌خورد که موظف است هر یک دقیقه، فانوس سیاره را روشن و خاموش کند چون سیاره بسیار کوچک است و هر یک دقیقه به دور خودش می‌چرخد و شب و روزش بسیار کوتاه است؛ شازده‌کوچولو در سیارۀ ششم جغرافی‌دانی را می‌بیند که مدام مشغول ثبت چیزها در کتاب‌های قطور خود است اما او گل‌ها را چون «فانی» هستند در کتاب‌های خود ثبت نمی‌کند.

شازده‌کوچولو نهایتاً به زمین فرود می‌آید؛ در صحرای بی‌آب و علفی در آفریقا. او  ماری را می‌بیند که به او می‌گوید حتی اگر پیش آدم‌ها هم برود احساس تنهایی خواهد کرد و به او قول می‌دهد که اگر روزی دلش خواست دوباره به سیاره‌اش برگردد، می‌تواند او را با قدرت جادویی‌اش دوباره به آن‌جا برگرداند؛ زیرا او حلال تمام معماها و مشکلات است. او پس از آن به گلی برمی‌خورد که روزی عبور کاروانی را از صحرا دیده و به همین دلیل تعداد آدم‌ها را شش هفت تا می‌داند که چون ریشه ندارند، باد آن‌ها را این طرف و آن طرف می‌برد. شازده‌کوچولو از کوهی بالا می‌رود و هرچه سلام می‌کند، تنها تکرار صدای خودش را می‌شنود و گمان می‌کند زمین سیارۀ عجیبی است که آدم‌هایش هرچه را می‌شنوند، تکرار می‌کند در حالی که در سیارۀ خودش گلی داشته که همیشه اول حرف می‌زده. او همچنین به باغ گلی برمی‌خورد که پر از گل‌های زیبا همانند گل خودش در سیارۀ خودش هستند، می‌فهمد گلش به دروغ خودش را تنها گل جهان می‌دانسته. اما در ادامه با روباهی آشنا می‌شود که نگاهش را به گلش تغییر می‌دهد زیرا با او دربارۀ اهلی شدن و وابستگی و زمانی صحبت می‌کند که او برای گلش گذرانده و همین، باعث می‌شود که گلِ او برای او یگانه باشد.

در انتهای داستان، عاقبت شازده‌کوچولو نزد مار بازمی‌گردد تا به قولش وفا کند و او را به سیارۀ خودش بازگرداند…

  • مریم ناصریه


نتیجه تصویری برای کتابخوانی متحرک





کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمیدهیم. سعی کرده ایم با کمی مطالعه و جستجو، برخی از مهمترین نکات در مورد کتابخوانی را گردآوری کنیم.

قبل از هر چیز باید ببینیم  چه عواملی مانع مطالعه ما میشوند  تا در مورد رفع آنها فکر کنیم:

  احساس میکنیم سرعت خواندن ما بسیار کند است و پیشرفت خوبی نداریم.

  مطالعه کتابها را آغاز میکنیم اما آنها را به پایان نمیبریم.

  در زمان مطالعه کردن، نمیتوانیم به شکل کامل و مناسب، تمرکز داشته باشیم.

  کتابخوانی برای ما خسته کننده است.

  حوصله متن های طولانی را نداریم.

  کتابخوانی و مطالعه در کوتاه مدت برای بسیاری از ما، لذت ایجاد نمیکند.

  بسیاری از کتابهایی که میخوانیم به «توصیه» یا «تحمیل» دیگران تعیین شده است.

  خواندن یک کتاب به تنهایی (و بدون مشارکت دیگران) کاری است که حوصله بسیار میخواهد که از حد توان بسیاری از ما خارج است.

  در لحظاتی که تصمیم به مطالعه و کتابخوانی میگیریم، کتاب مناسبی در اختیار ما یا در ذهن ما وجود ندارد.

در مورد هر یک از این نکات، موارد زیر را در نظر بگیرید:

توانایی تندخوانی همیشه یک مزیت محسوب نمی‌شود

کلاسهای تندخوانی در سراسر جهان، به شرکت کنندگان خود این وعده را میدهند که میتوانند سریع تر و بهتر بخوانند. این حرف تا حد زیادی درست است. ما چشم های خود را به شیوه درست روی متن حرکت نمیدهیم. گاه یک جمله یا پاراگراف را چند بار میخوانیم و …

اما در کنار رفع این ایرادها، واقعیت این است که یادگیری تکنیکهای تندتر خواندن الزاماً مزیتی ایجاد نمیکند. شاید برای خواندن رمان یا روزنامه ها، تندخوانی مفید باشد، اما در مورد کتابهای آموزشی چنین نیست. بسیاری از کتابها را باید مثل آب، جرعه جرعه نوشید تا اثر آن مشخص و محسوس باشد.

ضمن اینکه یادگیری، اساساً برقراری ارتباط بین آموخته های جدید و دانسته های قبلی است و کسی که شتابزده کتاب میخواند، ممکن است کتاب را به شکل کامل بخواند و بفهمد، اما الزاماً کتاب را یاد نمیگیرد.

  • مریم ناصریه

نتیجه تصویری برای حدیث هفته

  • مریم ناصریه

فراخوان شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی منتشر شد

 
این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.



برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت منابع به
کتابخانه عمومی شهید باهنر مراجعه کنید .
  • مریم ناصریه